Peppe bloggar om livet på västkusten

Okategoriserade

3 sep , 2015, 22.13 peppe

 

Kära läsare,

ni som kanske inte haft stenkoll på vad som händer inom mediabranschen under sommaren missade kanske att Aftonbladet nu skickat ut en korrespondent till San Francisco och specifikt Silicon Valley. Hur har en tidning råd med att anställa fler utlandskorrespondenter? tänker nu ni som är det minsta insatta i hur ekonomin ser ut i mediabranschen. Jo, ser ni det är Telia som tar notan. Aftonbladet skickar ut en journalist att bevaka ny teknik, startups och den digitala utvecklingen med Telia som sponsor. Enligt Dagens media är detta Telias hittills största satsning på ”content marketing”. Alltså sponsrad journalistik.

Det är glädjande att också de svenska tidningarna har förstått hur viktigt det är att ha representation också på västkusten i USA. Det digitala berör oss allt mer varhelst i världen vi befinner oss. Samtidigt ska det bli spännande att se om publiken förstår att det här är ett samarbete mellan journalistiken och företagsvärlden. Korrespondenten kommer knappast att granska Telia speciellt kritiskt, fast det behöver man kanske inte göra i USA.

Greetings from America,

Peppe

Läs också

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *