Peppe bloggar om livet på västkusten

Airbnb,poolekonomi,Uber

Kunden har inte längre rätt

5 feb , 2015, 01.03 peppe

 

Kära läsare,

Taxibolaget Uber vill att man betygsätter resan och chauffören efter varje skjuts. Det konkurrerande bolaget Lyft (vars kännetecken är stora, rosa, fluffiga mustascher framme på bilens kofångare) meddelar att en förare får sparken om hen har ett längre betyg än 4, 5. Uber hävdar att deras poängminimum i Los Angeles är 4, 7. Skalan går mellan ett och fem. Det som inte alla passagerare är medvetna om är att också de blir betygsatta på samma skala.

Uber, Lyft, Airbnb, Snapgoods, Dogvacay och Taskrabbit är exempel på startups som vuxit fram ur det som kallas sharing economy (på svenska kunde man kalla det delningsekonomi eller kanske poolekonomi). I poolekonomin är det inte företag utan privatpersoner som utbyter tjänster och pengar. Alla behöver inte längre äga en bil, en sommarstuga, en gräsklippare eller veta hur man redigerar bilder. Smarta applikationer har gjort det enkelt att komma i kontakt med folk som gärna hyr ut sina varor och tjänster. Betygsättningen ömsesidig och kallas ryktesekonomi.

En kompis har tagit som vana att alltid fråga Uberchauffören vad hennes betyg ligger på. Än så länge är det en rund femma, men om hon en dag skulle vara otrevlig, stressad, slockna i bilen eller på annat sätt vara till besvär kan hennes betyg sjunka och i värsta fall vill ingen Uberchaufför plocka upp henne. Hennes goda rykte är hennes valuta. Det finns också en säkerhetsaspekt här: Som Uberchaufför behöver man inte plocka upp en potentiellt stökig resenär.

Ibland kan det gå fel. Genom Airbnb kan man hyra en privatpersons hem och efter varje besök får hyresgästerna skriva några meningar om lägenheten och vice versa. En annan kompis räddade några känsliga prydnadsföremål från att bli massakrerade av hennes tvåårig, men glömde ställa dem tillbaka på sina rättmätiga platser. Airbnb-värden beskrev henne som ”extremt stökig”. Vem vill inhysa en extremt stökig person i sitt hem?  Eftersom bedömningarna är så subjektiva ska man komma ihåg att sanningshalten är om inte tvivelaktig, så åtminstone vinklade. 

Vi är vana vid att kunden alltid har rätt och att konsumentens makt är stor på internet, men nu sitter vi inte längre säkra. Uppför man sig illa som kund, eller har man bara otur, är man kanske inte längre välkommen till lägenheten, får hyra systemkameran eller blir upplockad av skjutsen. Man kan givetvis ifrågasätta hur sanningsenliga betygen är men på lång sikt tror jag att det leder till att alla anstränger sig lite mer för att vara sitt allra trevligaste jag.

Greetings from America,

Peppe

Läs också

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *