Peppe bloggar om livet på västkusten

Okategoriserade

Malcolm X-presso

23 Mar , 2015, 20.17 peppe

 

Kära läsare,

Förra veckan startade Starbucks en PR-kampanj för att få amerikaner att ”prata om ras”. Eller ras låter konstigt på svenska, det påminner obehagligt mycket om Hitlers teser kring rasbiologi, eller bara om en hundutställning, låt oss använda ordet hudfärg istället. Kaffekedjan uppmuntrade sina baristas att skriva ”race together” på engångsmuggarna (istället för att som vanligt stava kundernas namn fel) för att inspirera sina kunder att prata om om rasism och hudfärg.

Det tog inte länge innan kaffedrickare reagerade på kampanjen. På Twitter kallades Starbucks både opportunistiskt och opassande. Att en multinationell kedja vill rida på USA:s strukturella rasismproblematik genom kaffeförsäljning var ingenting som föll i god jord. The Washington Post samlade ihop några av de fyndigaste kommentarerna på Twitter och snart uppstod den nya hashtag #newstarbucksdrinks där folk skojade om att Starbucks kanske kunde döpa ett kaffe till ”Malcom X-presso” eller ”Some of my best friends are black coffee”  eller ”It’s a bit warm, so I’ll have an iced white privilege mocha. Heavy on the whip“. Det hela gick så långt att Starbucks marknadsföringschef, eller som hans riktiga titel lyder: Senior Vice President of Global Communications, Corey du Browa stängde ner sitt Twitterkonto på grund av all kritik kampanjen och han själv fick. Inte speciellt smart ur ett PR-perspektiv.

Det blir allt vanligare att företag försöker sälja grejer genom att försöka visa sig samhällsengagerade. Dove har länge jobbat med att kränga hudkrämer genom att använda hastaggar som ”Real beauty” och därmed menat att alla kvinnor är vackra oberoende av form (och så länge de köper Doves produkter). Minns ni det där videoklippet på modellen som retucherades och som alla delade? Säkert bra försäljningssiffror för Dove. Always ville sälja fler bindor genom kampanjen ”like a girl”. Pantene sålde schampo genom att visa arbetsplatssexism och så vidare. Det är smart, men också ganska cyniskt.

Starbucks ”Race together”-kampanj avslutades bara en vecka efter att den fick sin början. Vissa frågor är för stora för att multinationella företag ska kunna profitera på dem. Tack ska ni ha,sociala medier, och kritiska konsumenter för det!

Greetings from America,

Peppe

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *