Peppe bloggar om livet på västkusten

Okategoriserade

Sexistiskt Suberbowl

28 jan , 2015, 20.08 peppe

 

Kära läsare,

Inkommande söndag sitter en stor del av alla amerikaner inomhus, då sänds nämligen Superbowl. Superbowl är mer amerikanskt än Coca Cola, Thanksgiving och hamburgare tillsammans. Vanligtvis samlas ett gäng vänner, bunkrar upp med mat och dryck och njuter sedan av fotbollen som visas på storbildsTV:n. Det är inte bara fotbollen som får plats i rutan den här söndagen. Under dessa timmar säljs också årets dyraste TV-reklamer. Dyraste (en reklam på 60 sekunder kan kosta upp till 8 miljoner dollar) och stundvis också mest sexistiska. Att sex säljer tycks vara en  överenskommelse som reklambranschen vägrar släppa trots att vi lever år 2015 och kvinnor och män, åtminstone i teorin, borde vara jämställda. För den medvetna tittaren finns det två hashtaggar förknippade med Suberbowlreklamer att följa: Den kritiska #NotBuyingIt för sexistisk reklam och #MediaWeLike som ger en social media-tumme upp för reklam som höjer sig ovan stereotyper och könsroller. Förra året fick bland annat Barbie, Amazon, Volkswagen, and Go Daddy en virtuell örfil för sina sexistiska reklamer. Det finns också en sajt (3% Conference’s website) där publiken kan ge poäng åt reklamerna och reklamarna kan bättra på sig. Det kannämligen löna sig att undvika sexism, ungefär 45 % av Suberbowl-tittarna är kvinnor.

Säga vad man vill om hashtag-aktivism, men ibland verkar det fungera. Axe, deodorantvarumärket som brukar visa upp kvinnor i små bikinin i sina deodorant-för-män-reklamer, har styrt åt ett helt annat håll. I år handlar det om fred på jorden och Axe säger att de vill instifta en världsfred-dag och donera en kvarts miljon dollar för en organisation som ska jobba med fred på jorden-dagen. Kopplingen mellan deodorant och fred är ännu oklar, men för ett gott ändamål kan man låta bli att ifrågasätta allt. Vissa varumärken har tagit det ännu längre. För att inte stöta sig med någon satsade Budweiser förra året på en reklam med hundvalpar. Det blev en sån succé att ölföretaget kommer att visa en motsvarande reklam i år igen. Better safe than sorry, som man antagligen skulle säga här på andra sidan Atlanten. Vem älskar inte små fluffiga hundvalpar?

I år är det för övrigt Seattle Seahawks och New England Patriots som spelar mot varandra.

Greetings from America,

Peppe

Läs också

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *